Adria Media Group против листа Информер IV



На основу чланова 22. и 24. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Владо Мареш, Иван Цвејић, Стојан Марковић, Златко Чобовић, Тамара Скрозза, Петар Јеремић,Владимир Радомировић, Невена Кривокапић, Ивана Стјеља и Драган Ђорђевић, на седници одржаној 24.12. 2015. године, већином гласова, изриче

ЈАВНУ ОПОМЕНУ

Серијом текстова објављених од 19. до 25.новембра 2015. године, дневни лист „Информер“

1. прекршио је тачку 2. Одељка I (Истинитост извештавања) Кодекса новинара Србије, о обавези новинара и уредника да праве јасну разлику између чињеница које преносе, коментара, претпоставки и нагађања,

2. прекршио је  и тачке 3.  и 6. Одељка IV (Одговорност новинара), по којима је новинар обавезан да поштује правило претпоставке невиности и не сме никога прогласити кривим до изрицања судске пресуде, као и да поштује културу и етику јавне речи.

ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Adria Media Group и Александар Родић поднели су жалбу, сматрајући да су серијом текстова прекршене одредбе Кодекса новинара Србије из поглавља Истинитост извештавања, Новинарска пажња и Независност од притиска, те објављени текстови “представљају прави пример кршења скоро свих начела Кодекса новинара Србије, новинарске етике и правила новинарске професије. У колумни главног уредника листа “Ко је овде луд, ко шири панику, ко ће у затвор”, између осталог, Алаксандар Родић се означава као “газда канализационог отвора ‘Курир’”, “рипањска скраћена аветиња”, “лопов”, “кримининалац” и “рекеташ”. “Александар Родић је озбиљан пословни човек, те овакве тврдње не представљају ништа друго до грубе неистине, које су изречене искључиво како би се повредила његова част углед и пословна репутација”, истиче се у жалби.

У одговору на жалбу, адвокат “Информера” Борис Богдановић навео је да подносилац жалбе није изнео никакве доказе да су изречене грубе неистине, непроверене информације, инсинуације, увреде и клевете, односно да је прекршен Кодекс новинара. Аутор текста повремено се, како је објаснио користи хиперболама, сатиром или на сликовит начин покушава да пренесе поруку. “Новинарска слобода често подразумева и прибегавање извесном степену претеривања или чак провокације”, објашњава се, између осталог, у одговору. Кад је реч о тексту “Продао жиг за 68.000 евра, а сад га цени 10 милиона”, новинари су само пренели информације до којих су дошли истраживачким радом, док су у тексту обајвљеном 20. новембра само пренете информације које је презентовао Драгољуб Жарковић у “Времену”.

Чланови Комисије оценили су да објављеним текстовима прекршене одредбе Кодекса које се односе на обавезу новинара да негује културу и етику јавне речи. Термини који су употребљени и начин на који су текстови написани далеко су од дозвољене провокације и коришћења сатире. По оцени Комисије, употребљен је речник који је потпуно непримерен за употребу у јавном говору. Комисија оцењује да Кодекс није прекршен једино текстом у којем се наводе делови текста Драгољуба Жарковића, али да је и у овом случају Кодекс повређене тиме што наслов не одговара садржају текста.

Због свега тога, Комисија је са осам гласова “за” и два “уздржана” одлучила да је “Информер” прекршио одредбе Кодекса новинара Србије.

Београд, 24.12.2015.

Председавајући
Владо Мареш

Комплетан жалбени поступак