Adria Media Group против листа Информер III



На основу чланова 22. и 24. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Владо Мареш, Иван Цвејић, Стојан Марковић, Златко Чобовић, Тамара Скрозза, Петар Јеремић,Владимир Радомировић, Невена Кривокапић, Ивана Стјеља и Драган Ђорђевић, на седници одржаној 24.12. 2015. године, већином гласова, изриче

ЈАВНУ ОПОМЕНУ

Текстовима Родићев рекет: Како газда ‘Курира’ уцењује и отима стотине хиљада евра”, “Родићев рекет”, “Ево како отима газда ‘Курира’ рекеташ” и “Тадић Родићевом ортаку плаћа чак  75.000 евра кирије”, објављеним од 16. до 18..новембра 2015. године, дневни лист „Информер“

1. прекршио је тачку 2. Одељка I (Истинитост извештавања) Кодекса новинара Србије, о обавези новинара и уредника да праве јасну разлику између чињеница које преносе, коментара, претпоставки и нагађања,

2. прекршио је  и тачку 3. Одељка IV (Одговорност новинара), по којима је новинар обавезан да поштује правило претпоставке невиности и не сме никога прогласити кривим до изрицања судске пресуде

ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Adria Media Group и Александар Родић поднели су жалбу, сматрајући да су текстовима прекршене одредбе Кодекса новинара Србије из поглавља Истинитост извештавања, Новинарска пажња и Независност од притиска, те да су у њима “изнете тешке увреде и неистините и злонамерне тврдње, искључиво са циљем да нашкоде части и угледу тужиоца”. “Поред тога, један од основних постулате правне државе – да се нико не може огласити учиниоцем кажњивог дела без правоснажне судске пресуде – се грубо крши јер се подносиоци жалбе потпуно нетачно називају учиниоцима великог броја кривичних дела. ‘Информер’ је на себе преузео улогу тужилаштва и суда, те из дана у дан оптужује и пресуђује”, иситче се, између осталог, у жалби.

Чланови Комисије оценили су да су у објављеним текстовима прекршене одредбе Кодекса које се односе на обавезу новинара да поштује претпоставку невиности, односно да не сме никога да огласи кривим пре правоснажне судске пресуде. Текстовима у “Информеру” подносилац жалбе се несумњиво приказује као уцењивач, преварант и рекеташ, па се чак позивају и “жртве рекетирања газде ‘Курира’ да се јаве “Информеру” и “открију страшну истину”. За све ово, не нуде се никакви докази, најчешће се позивајући на анонимне изворе, који су понекад само “чули” да се Родић негде хвалио својом преваром. Чланови Комисије указују и на то да употреба неименованих извора често представља само начин да извор или сам новинар изнесе нетачне, непотпуне или недовољно проверене информације.

Због свега тога, Комисија је са осам гласова “за” и два “уздржана” одлучила да је “Информер” прекршио одредбе Кодекса новинара Србије.

Београд, 24.12.2015.

Председавајући
Владо Мареш

Комплетан жалбени поступак