Иван Живков против дневног листа Курир



На основу чланова 22. и 24. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Владо Мареш, Иван Цвејић, Тамара Скрозза, Петар Јеремић, Стојан Марковић, Златко Чобовић, Владимир Радомировић, Невена Кривокапић, Ивана Стјеља и Драган Ђорђевић, на седници одржаној 29.10. 2015. године, већином гласова доноси

ОДЛУКУ

Текстом “Борко ангажовао преваранта да му направи сајт?“, објављеним 16.септембра 2015.године, у штампаном и електронском издању, дневни лист “Курир”

1. прекршио је тачку 2 Одељка I (Истинитост извештавања) Кодекса новинара Србије, о обавези новинара и уредника да праве јасну разлику између чињеница које преносе, коментара, претпоставки и нагађања,

2. прекршио је и тачку 1 Одељка II (Независност од притисака), у чијим смерницама је наведено да наслов текста подлеже истим етичким принципима као и текст, те да наслов текста не сме да буде у супротности са суштином текста.

3. није прекршио тачку 6 Одељка IV (Одговорност новинара) о обавези новинара да поштује право на одговор.

Налаже се дневном листу „Курир“ да одлуку објави у штампаном издању најкасније у трећем наредном броју, а у онлајн издању најкасније за седам дана од дана достављања одлуке.

ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Иван Живков поднео је жалбу Савету за штампу јер су, како је навео, у тексту изнете неистине да је преваром украо сајт потпредседнику Српске напредне странке Горану Кнежевићу, као и да је он бивши члан СНС. Живков је навео да никада није био у тој странци, а да је од 2009. године први и једини власник домена „горанкнезевиц.цом“. „Уместо да провери истинитост изјаве и утврди чињенице, дневни лист ’Курир’ је објавио текст у којем сам у наднаслову означен као ’биши напредњак’, а у наслову као ’преварант’. У оквиру текста је објављена и неоснована оптужба Горана Кнежевића да сам му украо сајт“, наводи се, између осталог у жалби. Подносилац жалбе је истакао и да се након објављивања текста обратио ауторски текста са захтевом да „Курир“ објави његов одговор, али да се то није догодило.

У одговору на жалбу редакција „Курира“ је нагласила да не тврди новинар да је Живков украо домен Кнежевићу, него Горан Кнежевић, који га је и назвао „преварантом“, а уредник је на основу тога дао наслов, са знаком питања, не верујући апсолутно саговорнику. Такође, то да је био члан СНС- а јесте цитат изјаве Борка Стефановића. Уз то, како се наводи, све што је Живков рекао је дословно пренето, а демантијем који је касније доставио ништа не демантује, већ позива Кнежевића на суд. И поред тога, редакција је понудила да објави тај одговор накнадно, али је он то одбио.

Чланови Комисије су оценили да се у тексту заиста нигде не тврди да је Иван Живков бивши члан СНС- а и „преварант“, односно да је „украо“ домен Горану Кнежевићу, али да се опремом текста то недвосмислено сугерише читаоцима, без обзира на то што у наслову стоји знак питања. У тексту су само цитиране изјаве тројице саговорника и по мишљењу Комисије, самим текстом нису прекршене одредбе Кодекса новинара. Кодекс је прекршен насловним блоком, у којем су изнете тврње које нису у складу са оним што је наведено у тексту, а супротно смерницама Кодекса новинара, које се односе на етичке принципе за наслове текстова.

Комисија за жалбе сматра да „Курир“ није имао обавезу да објави „одговор“ Ивана Живкова, будући да њиме није демантовао информације објављење у тексту, већ је упутио личну поруку једном од саговоника из текста. Због тога „Курир“, по оцени Комисије,  није прекршио одредбе Кодекса које се односе на поштовање права на одговор.

Београд, 29.10. 2015.

Председавајући
Владо Мареш

Комплетан жалбени поступак