Иван Мркић против дневног листа Блиц



На основу чланова 22. и 24. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Саветаза штампу у саставу: Владо Мареш, Иван Цвејић, Тамара Скрозза, Марија Кордић, Петар Јеремић, Стојан Марковић, Златко Чобовић, Владимир Радомировић, Невена Кривокапић, Ивана Стјеља и Драган Ђорђевић, на седници одржаној 24.9.2015. године, није успела да усагласи одлуку о томе да ли је „Блиц“ текстом “Бивши министар за мање од две године запослио 288 особа у дипломатији, Мркићеве старлете не зна им се број“, објављеним 29. јула 2015. године, у штампанном и онлајн издању, прекршио одредбе Кодекса новинара Србије. „За“ одлуку да Кодекс није прекршен гласало је шест чланова Комисије, док је осталих пет чланова било „уздржано“, због чега за одлуку није било потребне двотрећинске већине.

ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Жалбу Савету за штампу поднео је Иван Мркић, који је навео да „Блиц“ већ дуже од две године објављује текстове који садрже бројне неистине у вези са његовим мандатом министра спољних послова од 2012. до 2014. године, што је случај и са текстом на који се жали. Он је истакао да је новинарка контактирала са њим пре објављивања текста, те да јој је он указао да су њени наводи неистинити и да нису поткрепљени валидним документом, будући да информација добијена од МСП-а није била потписана. „Новинарка је знаменито осиромашила моје одговоре, које сам јој упутио СМС-ом и приказала их на такав начин да створе најгори могући утисак о мени. Мркић је истакао да је новинарки изричито рекао да није запослио 288 људи, већ педесетак, односно да се не може говорити о запошљавању кад је реч о особама преузетим из других институција и Владе. Како његове тврдње нису пренете, а „уместо тога објављен је текст који мој напор у служби у трајању од 37 година своди на баналност“, „Блицу“ је упућен одговор, који није објављен, а од адвокатске канцеларије која заступа новине добио је допис којим се „на непримерен начин“ упућује да поштује Закон о јавном информисању и медијима.

На жалбу Ивана Мркића одговорили су ауторка текста Ивана Јаснић Мастиловић и адвокат „Блица“ Душан Стојковић. Новинарка је навела да је податке објављене у тексту добила из Министарства спољних послова, позивајући се на Закон о доступности информација од јавног значаја, са званичног мејла МСП-а. Одговоре из тог министарства, како је истакла, „Блиц“је без печата и потписа добијао и у време док је Мркић био министар. Она је додала и да је Миркићев одговор ставила у антрфиле и да је он, наравно, скраћен, у складу са дужном новинског текста. Адвокат је, у свом одговору, нагласио да је новинарка тачно пренела податке добијене од МСП-а и навела извор, а користила је и друге изворе да би сазнала ко су тачно особе које су запослене, као и да ли су запослене на основу конкурса или на неки други начин. „Блиц“ је, по мишљењу адвоката, имао право да објави да су запослена некомпенетна лица, „без конкретног занимања, а која су јавности позната по нагим фотографијама у мушким часописима“. „Подносиоцу лично овакви текстови могу да се не допадају, али то није разлог да се медијима забрани да о оваквим информацијама обавештавају јавност, ма колико неугодне биле“, наглашава се у одговору.

Чланови Комисије за жалбе нису имали јединствен став о томе да ли је „Блиц“, објављујући овај текст, поступио у свему у складу са правилима прописаним Кодексом новинара Србије. Део чланова Комисије оценио је да су подаци добијени од званичног државног органа и тачно пренети (са изузетком грешке у наслову текста у онлајн издању у којем пише да је запослено 288 особа, уместо 228, како стоји у поднаслову), као и да је новинар пружио прилику Мркићу да одговори на податке који су му предочени. Подносилац жалбе оспорава легитимитет прибављене информације на основу тога што нема потпис и печат, али Комисија, без обзира на то, нема разлога да сумња у његову аутентичност. Редакција, односно адвокат требало је, по мишљењу чланова Комисије, да појасне подносиоцу зашто његово одговор није у складу са Законом, али будући да је реч о правнику, бившем министру и садашњем саветнику председника Србије, део чланова Комисије сматрала је да му није потребна поука о томе како да деманти усклади са законом.

Остали чланови Комисије оценили су да „Блиц“, без обзира на добијене званичне податке, није понудио праве одговоре на то колико је и којих људи запослено, на основу којих критеријума, чиме је заправо текст требало да се бави. Уместо тога, од свих запослених,издвојене су четири жене, објављене њихове голишаве фотографије, а текст опремљен тако да се, без упоришта у добијеним подацима, читаоцу сугерише да је Иван Мркић лично запошљавао људе на основу атрактивног изгледа, тога што имају моћне љубавнике, страначке чланске карте и сличних критеријума. Међутим, ни по њиховој оцени, то није било довољно за закључак да је „Блиц“ прекршио Кодекс.

Због свега тога, Комисија није успела да донесе одлуку потребном двотрећинском већином.

Београд, 24.9.2015.

Председавајући
Владо Мареш

Комплетан жалбени поступак