Ringier Axel Springer против портала www.kurir.rs



На основу чланова 22. и 24. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Владо Мареш, Иван Цвејић, Тамара Скрозза, Петар Јеремић, Стојан Марковић, Златко Чобовић, Владимир Радомировић, Невена Кривокапић, Ивана Стјеља и Драган Ђорђевић, на седници одржаној 24.9.2015. године, једногласно доноси

ОДЛУКУ

Текстом “Војска Србије изгубила спор”, објављеним 8. јуна 2015. године у онлајн издању, дневни лист “Курир” прекршио је тачку 1. Одељка IX (Поштовање ауторства) Кодекса новинара Србије о обавези медија и новинара да примењују важеће законодавство о заштити ауторских права и да, када добију допуштење за репородукцију из другог извора, то чине уз уважавање аутора и уз навођење извора.

Налаже се дневном листу „Курир” да ову одлуку Комисије објави у свом онлајн издању најкасније седам дана од дана достављања одлуке.

ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Адвокат “Ringier Axel Springera” поднео је жалбу због тога што је “Курир”, како је наведено, неовлашћено преузео текст са портала “Блиц онлине”, који је истог дана објављен и у штампаном издању “Блица”. “Скрећемо пажњу да је ‘Курир’ на својој интернет страни објавио наведени чланак у његовом претежном делу, неовлашћено га саопштивши без дозволе аутора, без означења аутора и без плаћања ауторске накнаде”, истиче се у жалби.

У одговору на жалбу, заступник “Курира” нагласио је да је спорни текст преузет из “Блица”, али да је “Блиц” потписан као извор, због чега су неосноване тврдње подносиоца жалбе да су повређена аутрорска права и прекршен Кодекс новинара. У одговору се такође истиче и да је “Блиц” у више наврата неовлашћено преузимао текстове из “Курира”.

Комисија за жалбе је закључила да није довољно то што је “Курир” навео “Блиц” као извор, већ је морао од редакције “Блица” да тражи сагласност за објављивање текста. Уобичајена пракса међу редакцијама јесте да се дозвола не тражи уколико се преузима мањи део текста, односно до 30 одсто оригиналног текста. У овом случају текст објављен у “Блицу” има 441 реч, од чега је у “Куриру” објављено 363 речи, дакле знатно више од 30 одсто. Због тога је Комисија једногласно одлучила да је “Курир” прекршио одредбе Кодекса новинара Србије које се односе на поштовање ауторских права.

Београд, 24.9.2015.

Председавајући
Владо Мареш

Комплетан жалбени поступак