РТС против дневног листа „Информер“



На основу чланова 22. и 24. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Владо Мареш, Иван Цвејић, Петар Јеремић, Стојан Марковић, Тамара Скрозза, Божо Прелевић, Марија Кордић и Предраг Аздејковић на седници одржаној 30.7.2015. године, једногласно изриче

ЈАВНУ ОПОМЕНУ

Текстом “РТС по мери ЦИА”, објављеним 8.јула 2015, дневни лист “Информер” прекршио је тачке 2 и 5 Одељка I (Истинитост извештавања) Кодекса новинара Србије, о обавези новинара и уредника да праве јасну разлику између чињеница које преносе, коментара, претпоставки и нагађања, као и да је са новинарством неспојиво објављивање неоснованих оптужби, клевета и гласина.

ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Жалбу Савету за штампу поднела је Јавна медијска установа Радио телевизија Србије, оцењујући да је, супротно одредбама Кодекса, спорни текст заснован на инсинуацијама да одређена кадровска решења генералног директора “представљају доказ да је јавни сервис ‘по мери Американаца и да је ‘РТС по мери ЦИА’”. “Оваквим коментарима крше се наведене одредбе Кодекса новинара Србије и таблоидним маниром, по којем су ове дневне новине познате, нарушава се углед РТС и генералног директора РТС. У континуитету се у овим дневним новинама текстови који се односе на РТС објављу под насловима ‘жути Бујке’ и сличним”, наведено је, између осталог, у жалби.

Редакција “Информера” није одговорила на жалбу.

Чланови Комисије за жалбе оценили су да “Информер” није понудио никакве доказе за тврдњу изнету у наслову текста, већ се до тога да је јавни сервис ‘по мери ЦИА’ долази наводним логичким закључивањем – ако је један од оснивача телевизије Н1 бивши шеф ЦИА, а за заменика директора РТС ће бити постављена директорка те телевизије, онда то значи да се РТС “прави у складу са жељама Американаца, односно ЦИА. Овакав начин извештавања супротан је одредбама новинарског кодекса, који прописује да се мора правити јасна разлика између чињеница које се преносе и нагађања, спекулација и претпоставки. У спорном тексту у “Информеру” је, већ у самом наслову, чиста спекулација представљена као чињеница. Иста, неутемељена нагађања износе се и у тексту.

Због свега тога, Комисија је једногласно одлучила да је дневни лист “Информер” прекршио одредбе Кодекса новинара Србије и изрекла јавну опомену.

Београд, 30.7.2015.

Председавајући
Владо Мареш

Комплетан жалбени поступак