Adria Media Group против портала Телепромптер I



На основу чланова 22. и 24. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Владо Мареш, Иван Цвејић, Петар Јеремић, Стојан Марковић, Тамара Скрозза, Божо Прелевић и Предраг Аздејковић на седници одржаној 30.7.2015. године, већином гласова доноси

ОДЛУКУ

Текстом “Плати да ћутимо: Курир од посланика Жике Гојковића изнуђује новац због швалерске убице!“, објављеним 5.јула 2015. године, портал „Телепромптер.рс“ прекршио је тачке 2 и 5 Одељка I (Истинитост извештавања) Кодекса новинара Србије, о обавези новинара и уредника да праве јасну разлику између чињеница које преносе, коментара, претпоставки и нагађања, као и да је са новинарством неспојиво објављивање неоснованих оптужби, клевета и гласина.

ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Жалби Савету за штампу поднела је Adria Media Group, издавач листа “Курир”, због тврдњи портала “Телепромптер.рс” да “Курир” није објавио име посланика који је у вези са бившом мис Босне и Херцеговине, која је осумњичена да је учестовала у пет убистава и милионским пљачкама, иако је оно познато редакцији, јер од њега “покушавају да изнуде новац”. Портал наводи да је “Курир” познат по оваквој пракси и да “годинама изнуђује новац од криминалаца из СПО-а”. “Напомињемо да је ‘Телепромптер.рс’ позивајући се само на неименовани извор, без провере, објавио твдрње за које не нуди никакве доказе, а у тексту се све спекулације, коментари и нагађања представљају као чињенице”, наведено је, између осталог у жалби.

У одговору на жалбу, главни уредник “Телепоромптера.рс” Данила Реџеповић навео је да је “Телепромтер,рс” објавио информацију о ком посланику је реч, коју је “Курир” прећутао, те се може рећи да је “Телепоромптер.рс” поступио у складу са Кодексом, а да “Курир” није. Тврдња да је ‘Курир’ ‘познат’ по пракси изнуђивања новца заснована на чињеници да се о томе писало и раније (у “Блицу”), као и да је, како твди Реџеповић, више пута био у контакту са људима из политичког живота који су тврдили да им је “Курир” тражио новац. Он је истакао и да је информацију да је реч о посланику Жики Гојковићу добио од њему блиске особе, што је сутрадан објавио и “Курир”.

Чланови Комисије закључили су да “Телепромптер.рс” није понудио никакве доказе за тврдњу изнету и у наслову текста – да “Курир” покушава да изнуди новац од посланика. “Рекетирање” је кривично дело и медиј који некога оптужи за то би морао да има озбиљне доказе. Објашњење да ако више људи тврди исту ствар, то мора да је истина, које нуди “Телепромптер.рс”, недовољно је за изношење тако озбиљних оптужби. Спакулације које су износили и други медији у вези са тим да “Курир” наводно изнуђује новац су ипак само спекулације, будући да нико никада није јавно рекао да је он њега тражен новац, и “Телепромптер.рс” се не може позивати на то као на кредибилан извор.

Комисија сматра да ни текст објављен у “Куриру” није пример доброг новинарства, али то не оправдава “Телепромтер.рс”, који је поступио супротно Кодексу новинара Србије. Због тога је порталу изречена јавна опомена.

Београд, 30.7.2015.

Председавајући
Владо Мареш

Комплетан жалбени поступак