Беба Каначки против дневног листа "Курир"



На основу чланова 22. и 24. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Иван Цвејић,Петар Јеремић, Стојан Марковић, Зоран Ивошевић, Љиљана Смајловић, Тамара Скрозза, Владо Мареш, Златко Чобовић, Божо Прелевић и Предраг Аздејковић, на седници одржаној 28.1.2015. године, није успела да усагласи одлуку о томе да ли је „Курир“ текстовима „Скандал у Врању: новинарка се спрда са ментално оболелима!“ и „Аванзовала: Спрдала се са ментално оболелима, а онда постала портпарол болнице“, објављеним 24. и 25. новембра 2014. године у онлајн издању листа, прекршио одредбе Кодекса новинара Србије. Потребне двотрећинске већине није било ни за одлуку да је „Курир“ прекршио Кодекс, ни за супротну одлуку.

ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Жалбу Савету за штампу поднела је Беба Каначки, портпаролка болнице у Врању, због текстова у оквиру којих је „Курир“ употребио и снимке са друштвених мрежа. На тим снимцима Беба Каначки, тада новинарка РТВ Фокус из Врања, разговара са пацијентима психијатријске болнице, односно, како је наведно у тексту, „спрда се са њима“. Подносилац жалбе је навео да је реч о сировом материјалу снимљеном пре око шест година, који никада није емитован, те да је са друштевних мрежа Фејсбук и Јутјуб уклоњен након што је поднела кривичну пријаву против непознате особе која их је поставила. Беба Каначки је навела и да су новинари „Курира“ непрофесионано и увредљиво коментарисали оно што им је рекла када су је звали телефоном, као и то да су као скандал окарактерисали то што је направила телефонски рачун од 150 хиљада динара, иако је објаснила да није искључила ГПРС док је била у ромингу и да тај рачун отплаћује у ратама.

У одговору на жалбу, Марија Кордић, помоћник главног уредника „Курира“ навела је да је жалба неоснована, да су новинари „Курира“ два пута звали Бебу Каначки, први пут као портпарола болнице, не знајући да је на снимку она, а други пут када су то сазнали, и оба пута су тачно пренели шта је рекла. Такође, позвани су и други релевантни саговорници – представници Министарства здравља и телевизијске станице о чијем снимку је реч. Кад је реч о тврдњи да је снимак неовлашћено објављен, у одговору се истиче да је реч о материјалу који је постављен на интернет чиме је постао јавно добро, а „Курир“ је то само пренео и објаснио о чему је реч. То што је материјал уклоњем након што је Беба Каначки поднела кривичну пријаву, „ ни на који начин се не тиче ‘Курира’“.

Чланови Комисије сагласили су се да је кључно питање да ли је редакција „Курира“ одговорна за своју одлуку да преузме овакав снимак са друштвених мрежа и постави га на свој веб сајт, односно да ли је снимак постављањем на Фејсбук и Јутјуб постао заиста јавно добро које се, без икаквих ограничења, може преузимати. Ставови чланова Комисије о овом питању били су различити. Део чланова Комисије сматрао је да су друштвене мреже јавни простор из којег свако може да преузима све материјале, као и да је постојао јавни интерес да се снимак објави јер се новинарка ТВ Фокус веома непрофесионално и неетички понашала према пацијентима. Други део чланова оценио је, међутим, да је сваки медиј одговоран за своју уређивачку политику и да то што је нешто објављено на друштвеним мрежама не може ослободити медиј обавезе да се придржавају етичких правила професије. Како је реч о снимцима који никада нису ни емитовани на телевизији за коју су снимљени, већ их је доступним широј јавности учинио „Курир“, згражавање новинара „Курира“ над таквим снимком не чини се искреним, јер ни они не воде рачуна о достојанству и приватности пацијената са снимка.

“За” одлуку да је “Курир“ прекршио одредбе Кодекса гласало је четворо чланова Комисије за жалбе, три члана су гласала „против“, док су три била „уздржана“, због чега Комисија није успела да донесе одлуку.

Београд, 28.1.2015.                                                                          Председавајући

                                                                                                          Иван Цвејић