Министарство културе и информисања против дневног листа „Курир“



На основу чланова 22. и 24. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Петар Јеремић, Зоран Ивошевић, Тамара Скрозза, Владо Мареш, Златко Чобовић, Стојан Марковић, Божо Прелевић, Иван Цвејић и Предраг Аздејковић, на седници одржаној 25.12. 2014. године, једногласно доноси

ОДЛУКУ

Текстовима „Тасовац финансира фим порно диве“ и „Срамота је шта Тасовац ради са порно дивом“, објављеним 26. и 27. новембра 2014. године,  дневни лист „Курир“

1. прекршио је тачке 1 и 2. Одељка И ( Истинитост извештавања), о обавези новинара да тачно, објективно, потпуно и благовремено извести о догађајима од интереса за јавност, поштујући право јавности да сазна истину и држећи се основних стандарда новинарске професије, као о обавези новинара и уредника да праве јасну разлику између чињеница које преносе, коментара, претпоставки и нагађања.

Налаже се дневном листу „Курир“ да одлуку Комисије објави најкасније у трећем наредном броју од дана достављања одлуке.

ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Министарство културе и информисања поднело је жалбу Савету за штампу због текстова у којима је, како је наведено у жалби, објављен низ неистина, које је новинар био дужан да провери. Како се истиче, наслов текста објављеног  26. новембра није у складу са садржајем текста, јер се на крају текста цитира изјава представника Филмског центра да конкурс још није завршен. Такође, у жалби се указује и на то да лист није на одговарјући начин пренео одговоре које је на постављена питања доставила помоћница министра.

У одговору на жалбу помоћника главног уредника „Курира“ Марије Кордић наведено је да ни на једном месту, ни у тексту, ни у опреми, није изнесена тврдња да Министарство културе финансира нови филм глумице Стоје, већ је у тексту употребљен кондиционал “требало би” да финансирају филм, док су наслову упитником и узвичником изражава питање, односно чуђење, а не твди се ништа. Због тога су, истиче, наслов и текст у потпуном сагласју. „Курир“ је, како је наглашено, министру послао питања два дана пре објављивања првог текста, али пошто за два дана није стигао никакав одговор, питања су поново упућена 26. новембра, а одговори су достављени на крају радног времена и када је текст већ био преломљен. Због тога, као и зато што су одговори на питања били доста дуги за форму текстова које објаљује „Курир“, одговори су скраћени, с тим што су цитиране све релавантне реченице.

Чланови Комисије сматрали су да наслови у „Куриру“, супротно Кодексу, не одговарају садржају текстова. Без обзира што су уз наслов „Тасовац финансира филм порно диве“ стављени упитник и узвичник (не и на насловној страни), наслов заправо представља тврдњу. Други наслов „Срамота је шта Тасовац ради са порно дивом“, такође не одговара садржају текста, будући да се текст односи на филм који ће евентуално финансирати Филмски центар Србије, након конкурса који још није завршен. Због тога је, по оцени Комисије за жалбе, „Курир“ прекршио одредбе Кодекса које се односе на истинитост извештавања.

Такође, Комисија је оценила да је тешко прихватљиво објављивање само две реченице из  одговора помоћнице министра, док је спекулацијама о томе да Министарство финансира филм у којем глуми америчка порно глумица српског порекла дат веома велики простор - чак две наслове стране , док су текстови у новинама такође пласирани на по две стране.  Нејасно је такође и због чега би било скандалозно да Министарство заиста финансира филм у којем се појављује и порно глумица, јер то, само по себи, не говори ништа о квалитету пројекта, иза којег стоје познати сценариста и редитељ. Самим тим ни Министарство културе и информисања нема разлога да се толико оштро ограђује од тога.

Због свега неваденог, Комисија је једногласно одлучила да је „Курир“ прекршио Кодекс новинара и наложила листу да ову одлуку објави.

Београд, 25.12.2014.

Председавајући
Петар Јеремић