Александра Бартон против дневног листа "Курир"



На основу чланова 22. и 24. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Петар Јеремић, Зоран Ивошевић, Тамара Скрозза, Владо Мареш, Златко Чобовић, Стојан Марковић, Божо Прелевић и Иван Цвејић, на седници одржаној 30.10. 2014. године, већином гласова доноси

ОДЛУКУ

Текстом “Ухапшена директорка: заштитница радника пала због мобинга”, објављеним 1.априла 2014. године у онлајн издању, дневни лист “Курир”:

 1.прекршио је тачку 3. Одељка IV ( Одговорност новинара) по којој је новинар дужан да поштује правило претпоставке невиности и не сме никога прогласити кривим до изрицања судске пресуде.

Налаже се “Куриру” да одлуку Комисије објави најкасније у трећем наредном броју од дана достављања одлуке.

 

ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Жалбу Савету за штампу поднела је Александра Бартон, директорка Мобинг центра у Нишу, сматрајући да је лист прекршио више тачака Кодекса новинара Србије, објављујући информацију да је ухапшена јер је слала претеће поруке групи запослених у Специјалној болници у Сокобањи, чије интересе заступа. Како је навела, између осталог, већ у наслову текста се тврди да је она починилац дела, а не да се сумња на то, а сличне квалификације износе се и у тексту. Александра Бартон је доставила и документацију из које се види да јој притвор није одређен, као и да вештачењем тек треба да се утврди ко је слао претеће поруке са телефона који је иначе телефон Мобинг центра и јавно је доступан.

Редакција “Курира” није одговорила на жалбу.

Чланови Комисије закључили су да је лист у овом случају поступио супротно одредбама Кодекса које се односе на обавезу поштовања претпоставке невиности. Новинари, према том правилу, никога не смеју огласити кривим до изрицања судске пресуде, што се у овом случају догодило. Комисије подсећа редакције да су у обавези да наведу да је неко осумњичен или оптужен за одређено кривично дело, а не да унапре тврде да починилац.

Због тога је Комисија одлучила да је “Курир”  прекршио” одредбе Кодекса новинара Србије и наложила листу да објави ову одлуку.

 

Београд, 30.10.2014.                                                                Председавајући

                                                                                                   Петар Јеремић