Узбуњивачи из Специјалне болнице "Сокобања" против дневног листа "Политика"



На основу чланова 22. и 24. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу:  Стојан Марковић, Зоран Ивошевић, Петар Јеремић, Божо Прелевић, Владо Мареш, Тамара Скрозза, Предраг Аздејковић и Тихомир Тришић, на седници одржаној 26. 6. 2014. године, једногласно доноси

ОДЛУКУ

Текстом „Болница у Сокобањи спасена од отимачине“, објављеним 8. априла 2014. године, дневни лист „Политика“ прекршио је тачке 1. и 4. Одељка I (Истинитост извештавања) Кодекса новинара Србије о обавези новинара да тачно, објективно, потпуно и благовремено извести о догађајима од интереса за јавност, држећи се основних стандарда новинарске професије, као и да, када је то неопходно, консултује што више извора и омогући им да изнесу свој став.

Налаже се листу „Политика “ да ову одлуку Комисије објави најкасније у трећем наредном броју од дана достављања одлуке. 

ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Жалбу је поднела група узбуњивача, запослених у Сепцијланој болници “Сокобања”, због, како је наведено, ноторних неистина, “најбезобразнијег фалсификованка чињеница, тенденциозних инсинуација и пристрасности.”  Они су истакли да новинара пристрасно заступа једнустрану, у овом случају директорки болнице, нетачно извештавајући да су против ње одбачене све кривичне пријаве (којих је, по њиховим сазнањима, 28), те да је хапшење директорке Мобингцента у Нишу због слања претећих СМС порука у директној вези са узбуњивачима из Специјалне болнице од којих су неки тужили директорку за мобинг, а сада се, по објављеном тексту, испоставља да су те поруке размењивали са директорком Мобинг центра да би оптужили директорку болнице. Такође, како се истиче, 20 запослених који су од Агенције за борбу против корупције добили статус узбуњивача, овим текстом оптужују се да су “фабриковање афера” почели након што претходно руководство болнице није успело да је прода неколицини тајкуна.

У одговору редакције “Политике” наводи се да је жалба неоснована, јер се у њој ни не прецизира шта је тачно неистинито у тексту.  Дописнику тог листа из Ниша, више пута је потврђено у тужилаштвима у Алексинцу и Нишу да су све пријаве против директорке и руководства болнице повучене, као и да је званично саопштено да је директорка Мобинг цента ухапшена због СМС порука које је размењивала са узбуњиивачима.

Према оцени члановаКомисије, реч је о сукобу унутар болнице који очигледно већ дуже времетраје и Комисија нема довољно информација, нити могућности да утврди на чијој је страин истина. Новинар, међутим, по Кодексу новинара, имао бавезу да јавност информишео бјективно и потпуно, што је у овом случају изостало. Аутор текста у “Политици” износи тврдње само једнес тране у спору, не прижајући уопште могућност другој страни да изнесе своје аргументе, чиме је читаоцу ускратио потпуну информацију. Обавеза да се чује и друга страна додатно је појачана и тиме што су на њихов рачун изнете озбиљнео птужбе да конструишу афере радећи у интересу тајкуна који хоће да купе болницу.

Због свега тога, Комисија је једногласно одлучила да је “Политика” обајвљивањем спорног текста прекршила Кодекс и наложила листу да ову одлуку објави.

 

Београд, 26. 6. 2014.                                                                                      Председавајући

                                                                                                                       Стојан Марковић