Томислав Николић против дневног листа "Блиц"



На основу чланова 22. и 24. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу:  Стојан Марковић, Зоран Ивошевић, Петар Јеремић, Божо Прелевић, Владо Мареш, Тамара Скрозза, Предраг Аздејковић и Тихомир Тришић, на седници одржаној 26. 6. 2014. године, већином гласова доноси

ОДЛУКУ

Текстом „Док се Србија давила, Николић пекао ракију”, објављеним 21. маја  2014. године, у штампаном и онлајн издању, дневни лист „Блиц“ није прекршио одредбе Кодекса новинара Србије.

ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Томислав Николић, председник Србије, поднео је жалбу верујући да је “Блиц” објављивањем спорног текста, „на основу нетачног, необјективног, и непотпуног обавештавања“ негативно утиче на његов „лични и професионални интегритет, као и на стварање негативне климе у друштву по питању имиџа и кредибилитета председника Републике, односно да су прекршене одредбе Кодекса овинара о истинитости извештавања. У тексту се наводи да је Николић дошао у Бајчетину у петак, 16. маја, да је сутрадан од ујутро пекао ракију, а да је у недељу било славље и ”ражањ се пушио”, док се цела Србија питала где је председник. Председник је у жалби навео да је његова саветница Станислава Пак у одговору на питања редкације “Блица” навела све активности које је председник имао тог викенда, из чега се види да је прикупљао помоћ за угрожене грађане. “При томе аутор текста и поред добијеног званичног одговора недвосмислено и одговорно и даље тврди да зна где сам био током викенда.

Дакле уместо трагања за одговором износи непроверену тврдњу иако му је одговор претходно дат. Ово указује на ниске мотиве написаног новинарског текста”, наводи се, између осталог у жалби. Председник је навео и да је током тог викенда био у комуникацији са председницима бројних држава, на основу чега је помоћ стигла из седам земаља, да је и лично прикупио помоћ и апеловао да се прикључе и домаће и стране компаније. “Будући да су поменуте тврдње у текстовим засноване на неоснованим тврдњама, изношењем неистинитих чињеница, нагађањима, као и кршењем члана 1. Кодекса новинара Србије, који указује на потребу тачног, објективног, потпуног информисања, доведен је у питање интегритет институције председника Републике, као и однос поверења грађана према председнику Републике и то у нарочито осетљивом период током трагедије у којој имас традалих и којом су тешко погођени материјални и други интереси грађана Републике Србије”, истиче Николић.

У одвојеним одговорима на жалбу Светомира Марјановића, одговорног уредника “Блица” и Душана Стојковића, адвоката листа, наводи се да је према најбољем сазнању редакције објављена информација истинита. Добијена је од више извора из врха Српске напредне странке, који су захтевали да остану анонимни. Исти извори рекли су им и да је Томислав Николић у недељу пекао јагњетину за сарадника шеика Абу Дабија, што нису објавили, мада им је то практично потврђено из кабинета председника. Редакција је информацију покушала да провери код саветнице Пак, која је у одговору навела шта је председник тог викенда радио, али не и где је био. Њена изјава верно је пренета, а по мишљењу уредништва “Блица” постојао је оправдани интерес јавности да зна где је тих дана био председник државе, пошто је била детаљно упозната са активностима свих чланова Владе.

Чланови Комисије сматрали су такође да је постојао оправдан интерес јавности да зна где је и шта ради председник у време катастрофалних поплава, те је због тога сасвим легитимно интересовање “Блица” за ту тему. Новинари “Блица” добили су информацију из извора које имају право да штите и покушали су да провере код председникове саветнице за медије. На питање где је био председник није им јасно и прецизно одговорено, чиме цабинет предсеника није допринео утврђивању истине. Такође, ни сам председник није јасно демантовао да је тог викенда био у Бајчетини, па Комисија за жалбе ниј емогла да утврди да је објављења информација нетачна, како се тврди у жалби,  а самим тим, ни да је прекршена одредба Кодекса која новинара налаже да тачно, објективно и потпуно информише јавност.

Мишљење је издвојио један члан Комисије, који је сматрао да “Блиц” није доказао оно што у наслову текста тврди, односно да лист као чињеницу представља нешто што је у ствари њихово нагађање.

Због свега изнетог, Комисија је са седам гласова “за” и једном “против” одлучила да “Блиц” објављивањем спорног текста није прекршио одредбе Кодекса новинара Србије.

 

Београд, 26. 6. 2014.                                                                          Председавајући

                                                                                                            Стојан Марковић