Драган Ђилас против дневног листа "Курир"



На основу чланова 22. и 24. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Зоран Ивошевић, Тамара Скрозза, Филип Шварм, Љиљана Смајловић, Петар Јеремић, Стојан Марковић, Божо Прелевић и Владо Мареш, на седници одржаној 12.12.2013. године, једногласно доноси

ОДЛУКУ

Текстом „Најавио истрагу против врха градских власти, па зверски претучен“, објављеним 8. новембра 2013. године у штампаном и онлајн издању, дневни лист „Курир“ прекршио је тачке 1. и 5. Одељка  I (Истинитост извештавања) Кодекса новинара Србије о обавези новинара да тачно, објективно, потпуно и благовремено извести о догађајима од интереса за јавност, држећи се основних стандарда професије, као и да су са новинарством неспојиви објављивање неоснованих оптужби, клевета и гласина.

Налаже се дневном листу „Курир“ да ову одлуку Комисије објави у штампаном и онлајн издању најкасније у трећем броју од дана достављања одлуке.

ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Драган Ђилас, председник Демократске странке поднео је жалбу због текста у којем се наводи да је директор Електродистрибуције Београд пребијен након што је објавио да ће бити поднете кривичне пријаве против челника градске скупштине. По његовом мишљењу, спорни текст  „имплицира да су челници Скупштине града (Драган Ђилас, Александар Шапић и Живорад Анђелковић) наредили пребијање директора Електродистрибуције Београд, иако ’Курир’ нема ниједан доказ за то“. „То, међутим, не спречава ’Курир’ да објави и слике Шапића, Анђелковића и моју уз текст, доводећи све нас у везу са чином пребијања директора ЕДБ-а, без икаквих доказа, само уз изјаву неименованог извора“, наведено је, између остало, у жалби. Подносилац жалбе је истакао и да овим текстом угрожена безбедност поменутих чланова Демократске странке, који су представљени као криминалци.

У одговору на жалбу, адвокат „Курира“ навео је да нигде у тексту Ђилас, Шабић и Анђелковић нису доведени у везу са нападом на директора Зорана Рајовића, нити су означени као налогодавци, већ је једино објављен предмет истраге коју је Рајовић покренуо пре него што је претучен. „Како Демократска странка ни не тврди да наводи о истрази нису тачни, већ једино да није тачно да су градски челници наредили пребијање Рајовића, што није ни поменуто, ни инсинуирано у спорном тексту, сматрамо да је жалба беспредметна“, пише, између осталог, у одговору на жалбу. Адвокат је такође истакао и да нигде у тексту није поменута Демократска странка, нити су Шапић, Анђелковић и Ђилас поменути као страначки функционери, па тако ДС не може бити ни подносилац жалбе.

Комисија ово није прихватила, оценивши да је у жалби веома јасно као подносилац потписан Драган Ђилас, односно особа на коју се текст лично односи, а не политчка странка. Чланови Комисије закључили су да, упркос томе што нигде у тексту заиста не пише да су тројица бивших градских челника наредила пребијање, текст је интониран тако да се читалац наводи на тај закључак.Већина чланова Комисије сматрала је и да није реч о непажњи или случајној грешци, већ о намери да се читаоцима сугерише да су њих тројица одговорни за напад на директора ЕДБ-а. Такав утисак код читалаца додатно појачавају и фотографије Драгана Ђиласа, Александра Шапића и Живорада Анђелковића, које су објављене уз текст. Комисије за жалбе је већ једном раније упозорила да редакције морају да воде рачуна да употребом (архивских) фотографија којима се илуструје текст не доведу читаоца у заблуду.

Због свега наведеног, Комисија је једногласно одлучила да је „Курир“ прекршио Кодекс новинара Србије и наложила листу да објави ову одлуку.

Београд, 12.12.2013.                                                                        Председавајући

                                                                                                           Зоран Ивошевић