Вељко Лалић против "Вечерњих новости"



На основу чланова 22. и 24. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Зоран Ивошевић, Тамара Скрозза, Филип Шварм, Небоја Спаић, Петар Јеремић, Стојан Марковић, Божо Прелевић и Владо Мареш, на седници одржаној 27.11.2013. године, једногласно доноси

ОДЛУКУ

Текстом „Нови порез топи плате“, објављеним 25.октобра 2013. године, дневни лист „Вечење новости“

1.прекршио је тачку 1. Одељка IX (Поштовање ауторства) о обавези медија и новинара да примењују важеће законодавство о заштити ауторски права и да када добију допуштење за репородукцију из другог извора, то чине уз уважавање аутора и уз навођење извора.

Налаже се дневном листу „Вечерње новости“ да ову одлуку Комисије објави најкасније у трећем броју од дана достављања одлуке.

ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Вељо Лалић, главни и одговорни уредник “Недељника” навео је у жалби Савету за штампу да је тај лист 24.октобра објавио ауторски текст министра привреде Саше Радуловића о новим економским мерама. Дан касније, 25.октобра, “Вечерње новости” су, како је истакао, на насловној страни објавиле текст на исту тему, са “у слово истим реченицама министра привреде”, позивајући се најпре на извор близак Министарству привреде, а потом на извор у Министарству привреде. Нигде у тексту није наведено да је реч о ауторском тексту министра привреде написаном за “Недељник”.

У одговору на жалбу главни и одговорни уредник “Вечерњих новости” Ратко Дмитровић навео је да је новинар тог листа дан пре објављивања текста у “Недељнику” покушао да договори интервју са министром Радуловићем. У министарству му је речено да је министар на путу, али да слободно може да користи ауторски текст који ће бити објављен у “Недељнику”. “Нисмо га користили, тај текст нам је био тек мала испомоћ. Да је министар Радуловић дао интервју ‘Новостима’,  нема сумње да би у 80 процената и буквално поновио оно што је написао за ‘Недељник’”, навео је, између осталог, Дмитровић.

Чланови Комисије оценили су да су делови текста објављеног у “Вечерњим новостима” заиста идентични деловима ауторског текста који је написан за “Недељник”. Комисија нема разлога да сумња да је “Новостима” у Министарству привреде речено да могу да користе министров ауторски текст, али та “дозвола” се не може одностити и на то да се том пирликом не наведе извор, односно одакле је текст, или његов део, преузет.  Без обзира на то што би министар можда и за “Новости” рекао исте ствари, као и на сугестију из  Министарства, “Вечерње новости” су имале обавезу да наведу да су делови текста преузети из других новина. Медији имају обавезу да поштују ауторска права прописана и законом. У овом, као и у многим сличним случајевима, било је довољно само навести за неки део текста да је то министар написао за “Недељник”, што су “Новости” избегле.

Комисија подсећа све медије да их и закон и Кодекс обавезују на поштовање аутоских права и да се сви неспоразуми моги избећи једноставним навођењем извора информације.

Због свега наведеног, Комисија је једногласно одлучила да су „Вечерње новости“ прекршиле Кодекс новинара објављивањем спорног текста и наложила листу да објави ову одлуку.
 
Београд, 27. 11. 2013.                                                                  Председавајући
                                                                                                      Зоран Ивошевић