Ненад Чанак против дневног листа "Курир"



На основу чланова 22. и 24. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Тамара Скрозза, Филип Шварм, Божо Прелевић, Зоран Ивошевић, Небојша Спаић, Петар Јеремић, Стојан Марковић, Александар Ђивуљскиј, Љиљана Смајловић, Предраг Аздејковић и Владо Мареш, на седници одржаној 3.6. 2013. године, једногласно доноси

ОДЛУКУ

Да је текстовима ”Најбоље чувана тајна: Ненад Чанак био Милошевићев шпијун” објављеним 11.5. 2013. и ”Чанак сам признао да га је врбовао ДБ”, објављеним 30.5.2013. године дневни лист „Курир” прекршио Кодекс новинара Србије и то тачке 1. и 5. Одељка I (Iстинитост извештавања), које прописују обавезу новинара да ”објективно, тачно и  благовремено извести о догађајима од интереса за јавност, поштујућу право јавности да сазна истину и држећи се основних стандарда новнарске професије, односно забрањују новинарима ”објављивање неоснованих оптужби, клевета и гласина”.

Налаже се дневном листу „Курир“ да ову одлуку Комисије објави најкасније у трећем броју од дана достављања одлуке.

ОБРАЗЛОЖЕЊЕ 

Ненад Чанак, председник Лиге социјалдемократа Војводине поднео је жалбу на текстове објављене у штампаном и онлајн издању “Курира”, сматрајући да је Кодекс новинара прекршен објављивањем неистините информације да је био сарадник Државне безбедности Слободана Милошевића и да је заврбован због тога што му је брат био алкохоличар и коцкар. “Као јавна личност, свестан сам да су моја права на приватност сужена. ;Могу да разумем да јавност може да занима да ли сам уписао школу за кувара и да ли сам имао јединицу из владања на полугодишту у средњој школи. Али, где је граница иживљавања над јавним личностима и њиховим породицама? Чиме је, рецимо, мој брат заслужио да се нађе у овом тексту”, навео је између осталог Ненад Чанак.

Комисији за жалбе достављено је и више од двадесет других текстова објављених у листу “Курир” у последњих осам месеци, којима је подносилац жалбе желео да илуструје да тај лист континуирано објављује лажи, неосноване оптужбе и увреде на његов рачун. “Објављивали су небулозе да сам, наводно, пре 15 година, наводно пијан, у Градској кући просуо пиће по клавиру који ни до данас због тога не ради. Називали су ме дебелом свињом, што је колико могу да проценим говор мржње који обично претходи и грубљим насртајима. Објављивали су намештене и глупе анкете, исмевали мој изглед и инвалидитет..” истакао је Чанак. Чланови Комисије су упознати са овим текстовима, али они нису били предмет одлучивања о томе да ли је “Курир” прекршио Кодекс, пошто се жалба није односила на њих.

У допуни жалбе достављеној Савету 30.5. 2013. подносилац је објаснио да је, упркос томе што је Владимир Беба Поповић, који је у првом тексту поменут као неко ко је знао да је Чанак био сарадник ДБ-а и то сапштио и другима на састанку одржаном пре десетак година, у међувремену демантовао те тврдње, “Курир” поново објавио исту причу. Овога пута позвао се  на изјаву бившег функционера ДХСС Александра Стефановића да је то чуо од Владана Батића. Стеановићеве тврдње демантовали су актери наводног састанка на којем је то речено, а “Курир” је дан касније то објавио “скривено”, у пар редова у углу осме стране .   

Редакција “Курира” није Комисији за жалбе доставила одговор на наводе из жалбе, а чланови Комисије су у току расправе истакли да је “Курир” објављивањем спорних текстова, изнео веома озбиљне оптужбе без икаквих доказа и без кредибилних извора, чиме је прекршио правила професионалног, објективног и непристрасног извештавања. Оптужујући Чанка да је био “шпијун Државне безбедности”, “Курир” је прекршио професионалне норме које забрањују објављивање неоснованих оптужби, клевета и гласина.

По оцени чланова Комисије, текстови у “Куриру” у супротности су, не само са појединачним одредбама Кодекса новинара Србије, већ и са елементарним етичким стандардима. У овом случају, како је оцењено, реч је о класичном примеру, “хајке” која се, без икаквог основа, води против једне особе. Овакво понашање медија.чланови Комисије сматрају апсолутно недопустивим, због чега су једногласно одлучили да је лист „Курир” прекршио одредбе Кодекса новинара Србије и наложили уредништву листа да ову одлуку објави.

 Београд, 3.6. 2013.                                                                 Председавајућа Комисији

                                                                                                         Тамара Скрозза