Драгана Чабаркапа против "Вечерњих новости"



На основу члана 24. Статута Савета за штампу и чланова 10. и 11. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Филип Шварм, Небојша Спаић, Божо Прелевић, Петар Јеремић, Стојан Марковић, Александар Ђивуљскиј, Зоран Ивошевић и Тамара Скрозза, на седници одржаној 27.9. 2012. године, једногласно доноси

ОДЛУКУ

да је текстом „Редовне плате нико отпуштен“, објављеним 23.8.2012.  и необјављивањем одговора на тај текст,  дневни лист „Вечерње новости“ прекршио одредбе из члана 5, Одељка I и члана 6, Одељка III Кодекса новинара Србије, које прописују да је „са новинарством неспојиво објављивање неоснованих оптужби“, односно да  „новинар негује културу и етику јавне речи, поштује право на одговор, извињење и исправку и дужан је да благовремено објави одговарајућу исправку“.

Обавезују се  „Вечерње новости“ да, на основу члана 11. Пословника о раду Комисије за жалбе, објаве ову одлуку комисије.

ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Комисији за жалбе обратила се Драгана Чабаркапа, председница СИНОС-а (Синдикалне организације Новости) сматрајући да су „Новости“, односно њихов главни уредник прекршили одредбе Кодекса новинара Србије  и то објављивањем неоснованих оптужби, као и тиме што нису објавиле одговор СИНОС-а на текст у којем се, по оцени подносиоца жалбе, износе неосноване оптужбе на тај синдикат.  Председница синдиката навела је да су четири синдиката „Политике“ и Синдикат новинара „Новости“ објавили саопштење тражећи од Владе Србије да саопшти ко су стварни власници новинских кућа у којима раде, као и да се испита одговорност челних људи те две куће. „Политика“ је ово саопштење објавила, као и неколико других медија, док „Новости“ нису. Међутим, исти лист је сутрадан, 23.8.2012. под насловом „Редовне плате, нико отпуштен“ објавио саопштење Јединственог синдиката Компаније „Новости“, у којем се, по наводима подносиоца жалбе износе неистините и непотпуне информације о СИНОС-у. Главни уредник „Новости“ је, наводи Чабаркапа, потом одбио да објави одговор синдиката чија је председница на спорни текст.

„Новости“ нису доставиле одговор на ову жалбу, а чланови Комисије за жалбу су оценили да је жалба председнице синдиката основана, односно да су „Новости“ имале обавезу да објаве одговор на текст. Такође, чланови Комисије сматрали су да није у складу са правилима професионалне етике објавити саопштење Јединственог синдиката „Новости“ које је заправо реаговање на саопштење СИНОС-а, а да  претходно није објављено само то саопштење.

Због свега наведеног, Комисија за жалбе је једногласно одлучила да су „Вечерње новости“ прекршиле одредбе Кодекса новинара Србије и наложила листу да објави ову одлуку.

Београд, 27. 9. 2012.                                               Председавајући Комисији

                                                                                           Филип Шварм