Клиничко-болнички центар "Бежанијска коса" пуномоћник Весна Милановић против Блица, Вечерњих новости и Политике



На основу члана 24 Статута Савета за штампу и чланова 10. и 11. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Миљенко Дерета, Љиљана Смајловић, Петар Јеремић, Стојан Марковић, Небојша Спаић, Божо Прелевић, Зоран Ивошевић, Тамара Скрозза, Славиша Лекић и Филип Шварм, на седници одржаној 15.12. 2011. године, доноси следећу  

ОДЛУКУ

којом се одбија жалба Клиничко-болничког центра "Бежанијска коса".

Комисија је одлучила да листови "Блиц", "Вечерње новости"  и "Политика", објављивањем текстова "Лекари траже смену директора у КБЦ Бежанијска коса"("Блиц", 5.7.2011),  "Доктори смењују директора" ("Новости", 6.7.2011.)  и "Одлука о директору КБЦ Бежанијска коса у рукама градских одборника" ("Политика", 6.7.2011) нису прекршили одредбе Кодекса новинара Србије.

ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Подносилац жалбе сматрао је да су поменутим текстовима повређен Кодекс новинара Србије јер се стиче утисак да је „незнатна група лекара која очигледно има приступ одређеним дневним листовима ради пласирања нетачних и непотпуних информација, објављивањем оваквих текстова, заједнички покушала да изврши притисак и утиче и на јавно мњење и на градску скупштину, како би се изазвала смена диркетора КБЦ Бежанијска Коса, за шта не постоје разлози“.

Новинарима је, како је наведено, предочено и друго писмо, које је потписао већи број запослених, а који су подржали рад директора ове установе. Истакнуто је, такође, да упркос томе што су најавили смену директора Владимира Ковчина, поменути листови нису након седнице Скупштине града објавили да смена директора није ни била на дневном реду.

Комисија за жалбе је, на основу одговора све три редакције на жалбу, као и допунских информација које су затражене и од подносиоца жалбе и од редакција, закључила, међутим, да је друго писмо (подршке директору) упућено тек 1. августа 2011. године, односно да новинарима никако није могло бити познато када су почетком јула писали текстове. Чланови комисије истакли су и да су све три редакције понудиле директору да одговори на наводе које је у отвореном писму изнело 14 лекара КБЦ-а. Већина чланова комисије сматрала је и да то што касније није објављено да директор није смењен не може бити разлог да се се закључи како је наведним текстовима прекршен Кодекс новинара Србије. Како је оцењено, новинари су у тренутку објављивања текстова, на основу информација из својих извора, имали разлога да верују да ће до смене доћи.

Ова одлука није донета једногласно јер су два члана Комисије, Зоран Ивошевић и Петар Јеремић, сматрала да је реч о недовршеним информацијама, које су захтевале да се, након одржане седнице Скупштине града Београда, објави да до најављене смене директора КБЦ „Бежанијска коса“ ипак није дошло. По њима, прећуткивање епилога представја повреду одељка IV, тачка 3 Кодекса новинара Србије.

Такође, чланови Комисије Тамара Скрозза и Филип Шварм сматрали су да је "Политика"повредила Кодекс објављивањем на свом веб сајту кометара читаоца којим се доводи у везу смрт пацијента са неисправношћу скенера у КБЦ "Бежанијска коса" .

Због тога, Комисија указује и на то да добри новинарски обичаји налажу да се, кад год је то могуће, вест испрати до краја, као и да редакције, нарочито оне у којима постоје модератори, јесу одговорне за кометаре читалаца које објављују на својим веб сајтовима и не могу избећи одговорност једноставном „објавом“ да не стоје иза ставова својих читалаца.

 

Београд, 15.12.2011.
Председавајућа Комисије за жалбе

Љиљана Смајловић