Извештај о раду Савета за штампу за 2015. годину



РАД КОМИСИЈЕ ЗА ЖАЛБЕ


Савету за штампу је од јануара до децембра 2015. године упућено 109 жалби, што је нешто више него у претходној години, када је Савет примио 80 жалби.

Од укупног броја жалби, у 46 случаја поднели су их појединци, међу којима је било и јавних личности, невладине организације поднеле су 23 жалбе, предузећа две, државне институције три, а једну међународна организација. У односу на претходну годину, знатно је повећан број медија који су се жалили на друге медије (34 случаја у односу на 11 2014. године). Половина ових жалби односила се на непоштовање ауторства.

Само три жалбе решене су договором након медијације, што показује да редакције још врло ретко признају грешке. Комисија је до краја године одлучивала о 91 жалби, а две жалбе упућене крајем 2015. решене су јануару 2016. Одбачено је укупно 14 жалби које нису испуњавале формалне услове за разматрање, најчешће због тога што је жалбу поднела особа која није лично оштећена објављеним текстом. Од укупног броја решених жалби, прекршај Кодекса утврђен је у 60 случајева, од чега је изречено 36јавних опомена медијима који нису прихватили пуну надлежност Савета за штампу.  Број случајева у којима је утврђено кршење Кодекса знатно је већи него претходне године, када је таква одлука донета у 23 случаја.Одлука да Кодекс није прекршен донета је за 21 од 93 разматране жалбе.

Чак 12 пута у току године Комисија није успела да усагласи одлуку, што је проблем који би требало да добрим делом бити решен изменама Статута Савета за штампу, односно Пословника о раду Комисије за жалбе, који предвиђају другачији начин гласања од до сада важећег.

Медији су и ове године најчешће кршили одредбе из одељка Истинитост извештавања (35 пута) и то углавном тачке које се односе на забрану објављивања неоснованих оптужби, клевета или гласина, као и на обавезу разликовања чињеница од коментара, нагађања и претпоставки. У двадесет случајева прекршене су одредбе Кодекса које се односе на забрану дискриминације и говора мржње, у 17 о кршењу одредби о ауторству. Чест прекршај је и непоштовање етике и културе јавне речи (14 одлука), углавном због необјављивања одговора. У највећем броју случајева, прекршено је више одредби Кодекса новинара.

Поједини медији и даље не поштују обавезу објављивања одлука Комсије, па су тако 2015. године ту обавезу избегли „Вечење новости“ (које нису објавиле чак четири од пет одлука), „Телеграф.рс“ , Ало и Блиц по два пута, 24 сата једном.

У току године промењен је састав Комисије за жалбе, након што је почетком септембра истекао четворогодишњи мандат члановима првог сазива Комисије. У току августа спроведен је јавни конкурс за избор нових представника јавности у Комисији за жалбе, а Управни одбор је на седници 7. септембра, од 17 предложених кандидата изабрала: Ивану Стјељу (предлог НВО Praxis), Невену Кривокапић (предлог SHARE Фондације и Асоцијације онлајн медија) и Драгана Ђорђевића (предлог Мреже одбора за људска права CHRIS). Организације оснивачи Савета за штампу и за нови сазив су изабрале кандидате који су до сада били чланови Комисије, са изузетком УНС-а, који је уместо Љиљане Смајловић изабрао Владимира Радомировића, главног уредника портала „Пиштаљка.рс“.

Комисија је 2015. године одржала две седнице ван просторија Савета за штампу – на Филозофском факултету у Нишу, у марту и у Прес центру УНС-а у децембру. Обе седнице су снимане,а снимци су постављени на Yоутубе страну Савета. Иначе, обавештања о одржавају седница Комисије, као и одлуке које је донела од почетка 2015. године објављују се и на профилима Савета на друштвеним мрежама Twitter и Facebook.

Комисија за жалбе је и ове године одржавала редовне тромесечне конференције за новинаре на којима представља најинтересантније случајеве које је разматрала у претходном периоду. На скупове се позивају и медијски стручњаци, представници медијских удружења и асоцијација, као и представници домаћих невладиних и међународних организација. Једна од ових конференција одржана је на Београдском сајму у оквиру Медиа маркета, манифестације одржане упоредо са Сајмом књига. Савет за штампу је на сајму имао заједнички штанд са Асоцијацијом медија.


ЖАЛБЕ ПОДНЕТЕ ОД ЈАНУАРА ДО ДЕЦЕМБРА 2015.

  1. „Јужне вести“ – „Ало“ –прихваћена жалба – прекршен Кодекс – медиј није објавио одлуку
  2. Вукашин Обрадовић – Информер – прихваћена жалба – јавна опомена
  3. Немања Томовић – Блиц – одбачена жалба – није достављено никакво образложење
  4. “Јужне вести” – “Народне новине” – прихваћена жалба – јавна опомена
  5. “Јужне вести” – Градски портал 018 – прихваћена жалба – јавнао помена
  6. “Јужне вести” –“Ало” – прихваћена жалба – прекршен Кодекс – медиј није објавио одлуку
  7. Алекса Павловић – “Информер” – одбачена жалба – подносилац није лично оштећен
  8. Томислав Челокетић –РТВ Војводине – одбачена жалба – медиј није у надлежности Савета
  9. БИРН – “Информер” – прихваћена жалба – јавна опомена
  10. Јелена Марјановић – Блиц  - одбијена жалба –није прекршен Кодекс
  11. Министарство културе и информисања – “Курир”- одбијена жалба –није прекршен Кодекс
  12. Лепомир Бакић – „Ало“ – одбачена жалба – текст је уклоњен пре подношења жалбе
  13. Александар Обрадовић – „Курир“- одбијена жалба –није прекршен Кодекс
  14. Јасмина Мандић – „Наша Гроцка инфо“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  15. Бојан Пајтић – „Блиц“ – одбијена жалба – није прекршен Кодекс
  16. Ђуро Свилар – „Браво“ – одбачена жалба – подносилац није лично оштећен
  17. Инцијатива младих за људска права – „Информер“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  18. „Нишка телевизија“ – „Градски портал 018“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  19. Драган Добрашиновић – „Нишке вести“ – одбијена жалба – није прекршен Кодекс
  20. „Јужне вести“ – „Јужна Србија“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  21. Жељко Маторчевић – „Гроцка инфо“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  22. „Јужне вести“ – „Градски портал 018“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  23. Иванчица Марковић – „Вечерње новости“ – прихваћена жалба – прекршен Кодекс
  24. Ана Јакшић – „Ало“ – одбачена жалба – текст уклоњен пре подошења жалбе
  25. РТС – „Информер“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  26. Регионални центар за мањине – „Ало“ – прихваћена жалба – прекршен Кодекс
  27. Туркијан Реџепи – „Србијаданас.нет“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  28. Лепомир Бакић – „Блиц“ – одбијена жалба – није прекршен Кодекс
  29. Бојан Пајтић – „Информер“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  30. НВО Praxиs – „Вечерње новости“ – прихваћена жалба – прекршен Кодекс –медиј није објавио одлуку
  31. Марија Стевановић – „Инфоцентрала Јагодина“ – одбијена жалба – није прекршен Кодекс
  32. Сибила и Владимир Шуњка – „Блиц“ – Комисија није могла да усагласи одлуку
  33. „Политика“ – „Блиц“- прихваћена жалба – прекршен Кодекс
  34. Ђорђе Томић – „Курир“ – одбијена жалба – није прекршен Кодекс
  35. Светска банка – „Newsweek“ – прихваћена жалба – прекршен Кодекс
  36. Љиљана Симић – „Курир“ – жалба решена медијацијом – редакција објавила извињење
  37. Геј лезбејски инфо центар – „Србин.инфо“ – Комисија није могла да усагласи одлуку
  38. Mineco LTD – ЦИНС – одбијена жалба – није прекршен Кодекс
  39. Геј лезбејски инфо центар – „Сведок“ – Комисија није могла да усагласи одлуку
  40. Бранко Бјелајац – Б92 – одбачена жалба – медиј није у надлежности Савета
  41. „Нишке вести“ – „Информативни портал Града Ниша Нишке вести“ – одбијена жалба –није прекршен Кодекс
  42. „Нишке вести“ – „Информаривни портал Града Ниша Нишке вести“ – одбачена жалба – употреба назива медија није у надлежности Савета
  43. „Нишке вести“ – „Информативни портал Града Ниша Нишке вести“ – одбијена жалба – није прекршен Кодекс
  44. Перо Вишњић – НИН – прихваћена жалба – прекршен Кодекс
  45. Војвођански грађански центар – „Хет Нап“ – одбачена жалба – подносилац није лично оштећен
  46. Удружење новинара Рома – „Србијаданас.нет“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  47. Томислав Илић – „Блиц“ – прихваћена жалба – прекршен Кодекс
  48. НВО Жене против насиља – „Вечерње новости“ – прихваћена жалба – прекршен Кодекс
  49. YUCOM – „Вечерње новости“ – одбијена жалба – није прекршен Кодекс
  50. „Курир“ – Телепромптер.рс“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  51. РТС – „Информер“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  52. „Курир“ – „Телепромптер.рс“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  53. Асоцијација „Дуга“ – „Србин.инфо“ – Комисија није могла да усагласи одлуку
  54. Асоцијација „Дуга“ – „Сведок“ – Комисија није могла да усагласи одлуку
  55. Геј лезбејски инфо центар – „Таблоид“ –прихваћена жалба – јавна опомена
  56. YUCOM – „Хет Нап“ – одбачена жалба – редакција се већ, након медијације, извинила
  57. Коалиција против дискриминације – „Вечерње новости“ –прихваћена жалба – прекршен Кодекс
  58. Марија Стојковић – „Телеграф.рс“ – одбачена жалба – подносилац није лично оштећен
  59. Тањуг – „Пиштаљка.рс“ – одбијена жалба – није прекршен Кодекс
  60. Локални антикорупцијски форум Ниш – „Народне новине“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  61. Ђулијета Шуљић – „Телеграф.рс“ – жалба решена медијацијом – уклоњен коментар
  62. Лепомир Бакић – „Курир“ – одбијена жалба – није прекршен Кодекс
  63. Лепомир Бакић – „Ало“ – одбијена жалба – није прекршен Кодекс
  64. Завод за хитну медицинску помоћ Нови Сад – „Блиц“ – прихваћена жалба – прекршен Кодекс
  65. Јелена Милић – „Печат“ – Комисија није могла да усагласи одлуку
  66. Јелена Милић – „Политика“ – одбијена жалба – није прекршен Кодекс
  67. Јелена Милић – „Нова српска политичка мисао“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  68. НВО Praxis – „Курир“ – Комисија није могла да усагласи одлуку
  69. НВО Praxis – „Информер“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  70. НВО Praxis – „Вечерње новости“ – Комисија није могла да усагласи одлуку
  71. Јелена Милић – „Политика“ – одбијена жалба – није прекршен Кодекс
  72. Иван Мркић – „Блиц“ – Комисија није усагласила одлуку
  73. Удружење „Егал“ – „Печат“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  74. Ringier Axel Springer – „Јужна Србија“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  75. Ringier Axel Springer – „Информаривни портал Града Ниша Нишке вести“ – жалба решена медијацијом – редакција се извинила
  76. Ringier Axel Springer – „Телеграф.рс“ – прихваћена жалба – прекршен Кодекс – медиј није објавио одлуку
  77. Ringier Axel Springer – „Телеграф.рс“ – прихваћена жалба – прекршен Кодекс – медиј није објавио одлуку
  78. Ringier Axel Springer – „Курир“- прихваћена жалба – Прекршен Кодекс
  79. НВО Praxis – „Данас“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  80. Геј лезбејски инфо центар – „Информер“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  81. Анонимна жалба – више портала – одбачена жалба – непознат подносилац
  82. Срђан Тасић – Портал „О:К: радио“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  83. Иван Живков – „Курир“ – прихваћена жалба – прекршен Кодекс
  84. Александра Турукало – „Вечерње новости“ – одбијена жалба – није прекршен Кодекс
  85. УГ „Парада поноса“ – „Информер“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  86. Милош Адамовић – „Информер“, „Блиц“, „Ало“, „Курир“, „Вечерње новости“ – одбачена жалба – поносилац није лично оштећен
  87. Ирена Тасић – Портал „О.К: радио“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  88. „Куриp“ – „Ало“ – прихваћена жалба – прекршен Кодекс – медиј није објавио одлуку
  89. „Курир“ – Блиц“ – прихваћена жалба – прекршен Кодекс – медиј није објавио одлуку
  90. „Курир“ – 24 сата . прихваћена жалба – прекршен Кодекс – медиј није објавио одлуку
  91. Зоран Ћировић – „Блиц“ – прихваћена жалба – прекршен Кодекс- медиј није објавио одлуку
  92. Геј лезбејски инфо центар – „Таблоид“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  93. Геј лезбејски инфо цетар – „Информер“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  94. Adria Media Group и Радисав Родић – „Политика“ – Комисија није могла да усагласи одлуку
  95. „Јужне вести“ – „Градски портал 018“  - прихваћена жалба – јавна опомена
  96. Един Дервишхалидовић (Дино Мерлин) – „Информер“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  97. Adria Media Group и Александар Родић“ – „Информер“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  98. Adria Media Group и Александар Родић“ – „Информер“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  99. Adria Media Group и Александар Родић“ – „Информер“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  100. Срђан Шкоро – “Вечерње новости” – прихваћена жалба – прекршен Кодекс- главни уредник одбио да објави одлуку
  101. Adria Media Group и Александар Родић“ – „Информер“ – прихваћена жалба – јавна опомена
  102. Александар Илић – Сајт “ФК Раднички” – одбачена жалба – медиј није у надлежности Савета
  103. Adria Media Group и Александар Родић – “Телепромптер.рс” – прихваћена жалба- јавна опомена
  104. “Телепромптер.рс” – “Курир” – Комисија није могла да усагласи одлуку
  105. „Iristrade“ – Портал „О.К: радио“ – одбачена жалба – Комисија је већ одлучивала о том тексту
  106. Захтев „Бечејског мозаика“ да Комисија оцени да ли је тај лист прекршио Кодекс – није прекрешен Кодекс
  107. Сузана Алар – ТВ “Инфо плус” – одбачена жалба – медиј није у надлежности Савета
  108. Зоран Живковић – „Ало“ – прихваћена жалба – прекршен Кодекс
  109. Зоран Живковић – „Информер“ – прихваћена жалба –јавна опомена



ОСТАЛЕ АКТИВНОСТИ


Једногодишњи пројекат који је финансирала Амбасада Краљевине Норвешке у Београду завршен је 1. маја, а од 1. јула Савет је почео реализацију новог двогодишњег пројекта, уз финансијску помоћ Делегације Европске уније у Србији.

Уз финансијску помоћ Мисије ОЕБС-а у Србији и Министарства културе и информисања од 1. априла до 31. децембра спроведен је мониторинг кршења одредби Кодекса новинара Србије у дневним новинама. Резлултати су показали да је седам дневних новина („Наше новине“ су престале да излазе у току трајања мониторинга) прошле године прекршиле Кодекс укупно 3357 пута. У говото свим новинама је најчешће кршена одредба која се односи на обавезу поштовања претпоставке невиности, која, занимљиво,није међу три најчешћа прекршаја када се погледају одлуке Комисије за жалбе. Такође, истраживање је показало да медији неретко пласирају рекламне текстове као информативне. Савет, међутим, никада није примио ниједну жалбу која би се односила на ово, вероватно и због тога што је тешко проценити ко је у том случају „лично оштећен“ да би имао право на жалбу. Посебан проблем је, показао је мониторинг, кршења права на приватност кад је реч о „обичним грађанима“, нарочито приликом извештавања о несрећама, породичним трагедијама, или породичном насиљу. Због тога је на састанку са уредницима на којем су представљени прелиминарни резултати договорено да се, уз помоћ Мисије ОЕБС-а, у наредном периоду организује нека врста обуке за сваку редакцију појединачно у зависности од тога које су грешке најчешће у том медију, као и да се организује семинар на којем би уредник неког познатог европског таблоида говорио о томе како се о таблоидним темама може извештавати без кршења Кодекса. Мисија ОЕБС-а је показала спремност да и у наредном периоду финансијски подржи слично истраживање.

У току 2015. године реализован је и мањи пројекат који је финансирао Унеско- у септембру су у сарадњи са студентима окупљеним у Академској дебатној мрежи „Отворена комуникација“, одржане две студентске дебате о случајевима о којима је раније одлучивала Комисија за жалбе. Студенти су водили расправе о објављивању фотографија страдале деце и употреби материјала са друштвених мрежа за текстове у медијима. У оквиру истог пројекта штампано је три хиљаде примерака Кодека новинара Србије, а Кодекс је преведен и на енглески језик. Сарадња са Унеском биће настављена и у 2016. години.

Крајем године почео је и пројекат који финансира Фондација за отворено друштво, усмерен на промоцију рада Савета за штампу, у оквиру којег је, између осталог, планирано снимање спота и рекламна онлајн кампања.

Генерална секретарка Савета за штампу учествовала је током прошле године на трибинама у више градова Србије, од којих треба издвојити скупове које је током пролећа организовао ОЕБС у Зајечару, Бујановцу, Новом Пазару и Кикинди о изазовима онлајн новинарства, а на којима су учесници, новинари оњалн медија упознати са радом и одлукама Комисије за жалбе. Генерална секретарка је о раду Савета за штампу и етичким правилима професије говорила и полазницима новинарске школе Савета Евопе, као у УНС-ове новинарске школе.


МЕЂУНАРОДНЕ АКТИВНОСТИ


Представници Савета за штампу учествовали су крајем марта на дводневној регионалној конференцији која је, у организацији Савета Европе, одржана у Београду. Конференција у Београду биле је наставак дискусије која је започета на конференцији у Приштини у марту 2014. године, када је ради унапређења регионалне сарадње саморегулаторних тела у региону потписан мемораднум о разумеванују којим је започето формирање регионалне мреже Медиа Нетхицс. Мрежа, чији су чланови савети за штампу Босне и Херцеговине, Црне Горе, Македоније, Косова и Метохије и Србије, званично је основана на регионалној конференцији одржаној почетком јула у Будви и служиће као платформа за регионалну сарадњу и размену искустава у циљу унапређења квалитета и професионалности медија и етичког новинарства у региону.

Представници Савета учествовали су и на годишњој скупштини Алијансе независних савета за штампу Европе (AIPCE) , чији је Савет члан, одржаној почетком октобра у Бечу, на којој је усвојен Статут организације и прописани услови за пуноправно чланство и статут посматрача. Наш Савет за штампу је поноправни члан са правом гласа на скупштинама AIPCE. Наредна скупштина биће одржана почетком октобра 2016. у Стокхолму, када шведски Савет обележава сто година рада.

У оквиру обележавања Међународног дана слободе штампе 2. маја у Риги, у организацији Унеска, одржан је и састанак пет савета за штампу са Балкана на којем се разговарало о положају саморегулаторних тела у овом делу Европе и могућностима за обезбеђивање финансијских средстава за даљи рад саморегулаторних тела.